In groep 4 leren de kinderen de tafels, zoals we al eerder hebben verteld gaat het bij de tafels om herhaald optellen. Vandaag zijn we begonnen met de tafel van 2. We gaan elke dag samen oefenen, zodat de kinderen steeds vertrouwder raken met de keersommen. Thuis zou het fijn zijn als jullie hier ook aandacht aan besteden, door bijvoorbeeld samen de tafels te herhalen, kleine quizjes te doen of spelletjes rondom de tafel van 2 te spelen.
Een belangrijk aandachtspunt: het is absoluut oké dat de kinderen mogen spieken. Door regelmatig te kijken, onthouden ze de sommen steeds beter. Hang bijvoorbeeld de wc-tafelposter (deze gaat morgen mee naar huis) op een prominente plek in huis, zodat ze er vaak naar kunnen kijken. Zo blijft de tafel goed in hun hoofd hangen!
Om het oefenen leuk en visueel te maken, hangen we een waslijn met sokken op in de klas. De kinderen mogen allemaal één paar sokken meenemen, zodat we tot de tafel van 5 genoeg sokken hebben om op te hangen en setjes te maken. Willen jullie de kinderen morgen een paar sokken en eventueel een wasknijper meegeven?
Nog even een voorbeeldsom: De tafelsom 8x2 kan bijvoorbeeld worden gezien als een lange plussom 2+2+2+2+2+2+2+2. Omdat dit bij hogere tafels lastig wordt, gebruiken we simpelweg de keersommen om het rekenen te vergemakkelijken.
Het einddoel van groep 4: memoriseren; het meteen antwoord geven op een keersom.