Zorgstructuur
Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van leerlingen, maken we onder andere gebruik van observaties, gesprekken en resultaten van toetsen. We passen ons onderwijs aan op basis van het niveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Hieronder beschrijven we kort onze zorgstructuur.
Onderwijs op maat
We volgen de ontwikkeling van elke leerling en passen ons onderwijs aan op basis van hun niveau en onderwijsbehoeften. We maken daarvoor in onze instructies en aanbod gebruik van niveaugroepen. Veelal zijn deze niveaugroepen binnen de eigen groep van de leerling, maar waar dat mogelijk en nodig is, werken we ook groepsdoorbrekend om op die manier tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen.
Observeren en signaleren
Observaties zijn een krachtig middel om de ontwikkelingsvoortgang van leerlingen te volgen en te signaleren wat hun onderwijsbehoeften zijn. Aan de hand van observaties kunnen leerkrachten vaststellen wat de leerlingen nodig hebben om de volgende stap te zetten in het leerproces. Op vaste momenten in het jaar vinden groepsbesprekingen plaats met de zorgkwaliteitscoördinator om af te stemmen hoe we het beste tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Meten en registreren
Leerkrachten hebben zicht op het functioneren van de leerlingen in hun klas door observaties, gesprekken en resultaten van toetsen. De resultaten van methodetoetsen gebruiken we om te evalueren op ons aanbod en handelen, op leerling en op groepsniveau.
We gebruiken halfjaarlijks de methodeonafhankelijke toetsen van “Leerling in beeld” om de didactische groei op een objectieve manier te volgen. Ook brengen we met vragenlijsten de sociaal-emotionele ontwikkeling in beeld. De toetsen en vragenlijsten zijn een middel om ons onderwijs te evalueren, bij te sturen en waar nodig om ons professioneel handelen te verbeteren. Voor het registreren van de gegevens maken we naast Leerling in beeld gebruik van ons leerlingenadminstratie en -volgsysteem ParnasSys.